Mgr. Lucie Miškóciová
nezávislý psycholog
Mgr. Lucie Miškóciová
nezávislý psycholog
Projekt Život v kufříku mě zaujal především proto, že dětem poskytuje takový základní balíček vzpomínek na období těsně po narození. Obsahuje důkazy pro existenci a původ dětí, které putují do kojeneckého ústavu či náhradní rodinné péče. Vzpomínky z kufříku se mohou stát základním stavebním kamenem identity, zejména tehdy, pokud se v dokumentaci života dítěte dále pokračuje a kontinuita jeho historie tak není narušena. Kufřík s sebou současně nese zprávu:"Jsi pro nás důležitý, stál jsi nám za to, abychom pro Tebe připravili tyto věci." Může dodávat pocit jistoty, bezpečí a sounáležitosti, které patří mezi základní potřeby každé lidské bytosti. Projektu velmi fandím a autorkám tleskám za nápad i jeho provedení.
Projekt Život v kufříku mě zaujal především proto, že dětem poskytuje takový základní balíček vzpomínek na období těsně po narození. Obsahuje důkazy pro existenci a původ dětí, které putují do kojeneckého ústavu či náhradní rodinné péče. Vzpomínky z kufříku se mohou stát základním stavebním kamenem identity, zejména tehdy, pokud se v dokumentaci života dítěte dále pokračuje a kontinuita jeho historie tak není narušena. Kufřík s sebou současně nese zprávu:"Jsi pro nás důležitý, stál jsi nám za to, abychom pro Tebe připravili tyto věci." Může dodávat pocit jistoty, bezpečí a sounáležitosti, které patří mezi základní potřeby každé lidské bytosti. Projektu velmi fandím a autorkám tleskám za nápad i jeho provedení.
THE RIGHT OF VULNERABLE CHILDREN TO HEALTHY MENTAL DEVELOPMENT
The preventive programme “Život a já” (“Life and Me”), which is one part of the project “Život v kufříku” (“Life in a Suitcase”), is intended for children at primary schools. Between the age 6 – 12 years, the following takes place: a significant formation of personality, development of cognitive capacities, social-emotional abilities and morality. This age is also essential for building relationships.
The programme has the ambition to support relationships in a collective of contemporaries, but also in a family, help to realise one´s roots, network of connections, build intergenerational respect, base and responsibility for one´s own story.
Thanks to that we can prevent social exclusion of children, feelings of loneliness, conflicts in a school class, and also bullying.
The goal of the program “Life and Me” is to recognise relationships and connections which children anchor in their life, and to provide them with a feeling of safety, security and support. The realisation of a network of family, friends, schoolmates, teachers, and other close persons, who will support them in any life situation (who will help me, whom I will help, with whom we can make something nice for each other). Supporting a relationship with parents, grand-parents, and their own future children (“You are becoming forever responsible for everything that you bound to yourself”). Development of social-emotional abilities – empathy, management of emotions, self-acceptance, adaptability, motivation, self-realisation (who am I, what do I want to be, what is my value, what do I appreciate on myself and on others).
The programme is meant as a group self-recognition with elements of individual work. The programme works with music, pictures, drawing, children´s creativity, and intuitive perception.
A significant part of the programme is designed as visualisation of oneself as “the adult I want to be one day”, not from the perspective of a profession, but from the viewpoint of human qualities, abilities, skills, and connections.
Handover of “Kufřík třídy” (“Class´s Suitcase”) is another component of the programme. This programme may initiate collection of memories experienced together (symbols, amulets, photos, etc.), and hence intensify building of a strong class community.
The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. It promotes respect of human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of law and the respect for human rights including the rights of persons belonging to minorities. Active Citizens Fund came to the Czech Republic in September 2019 with the goal to support CSOs regardless of their size and experience. It is operated by the Open Society Fund Prague, Committee of Good Will - the Olga Havel Foundation and Scout Institute. The Active Citizens Fund is financed from EEA and Norway Grants 2014–2021. With EEA Grants, Iceland, Liechtenstein and Norway contribute towards a reduction in economic and social disparity and the strengthening of mutual cooperation in Europe. One of the important objectives of the programme is strengthening bilateral cooperation between donor and beneficiary states through financial contributions in specified priority sectors. It supports bilateral relations between the donor states Norway, Iceland, and Liechtenstein and the Czech Republic.